STAFDAG NATIONALE BANK

Sint-Lodewijk door de ogen van de Nationale Bank

Op doorsneedagen analyseren en beoordelen ze de werking van IT bij banken en verzekeraars, maar op 30 november 2018 ruilden zeven prudentiële IT-inspecteurs hun computers, servers en netwerken om voor een dagje Sint-Lodewijk.

De IT-inspecteurs begonnen hun stafdag op Sint-Lodewijk met een rondleiding op campus Kwatrecht. Zo bezochten ze de leefgroepen, de therapielokalen en DIATH. Na een eerste kennismaking met Sint-Lodewijk volgden ze onder meer Franse les en speelden ze boccia, een soort petanque. Tijdens deze activiteiten hebben ze naar eigen zeggen geleerd dat mensen met een beperking, ook gewoon maar mensen zijn: “De kinderen waren heel vlot in omgang. Ze kwamen meteen een babbeltje met ons slaan.”

Op onze campus vind je hulpmiddelen die ze in een ziekenhuis niet hebben.

De IT-mannen waren behoorlijk onder de indruk van de technologie die hier te vinden is: “De oogbesturing van een elektronische rolstoel blijft me bij. Die jongen kon vroeger enkel ja of nee zeggen en nu kan hij dankzij deze technologie toch communiceren met de wereld. Hier op de campus vind je hulpmiddelen die ze zelfs niet in een ziekenhuis hebben.” Zo beschikt Sint-Lodewijk over een studio die volledig op maat van zijn bewoner aangepast kan worden. Denk maar aan een volledig in hoogte verstelbare keuken. In deze studio kunnen jongeren oefenen om later alleen te gaan wonen.

Hier heeft iedereen wel één of ander probleem, dus er wordt niet zo hard op gefocust door anderen

Het viel hen meteen op dat de school- en leefomgeving vlot in elkaar overlopen. “Kinderen en jongeren kunnen tijdens de les eventjes naar de therapie en hoeven dus niet na schooltijd nog aan hun doktersronde te beginnen.” Wat Thomas Plomteux, een van de inspecteurs, bijblijft: “De mensen hebben het hier niet altijd even gemakkelijk, maar iedereen blijft positief. Iedereen maakt plannen en heeft hoop voor de toekomst. Medewerkers en cliënten hebben heel veel geduld en energie. Ik weet niet goed of ik het zelf zou kunnen. Bij ons is alles meer zakelijk en we geven niet snel zwaktes toe, het allemaal iets minder persoonlijk. Hier is meer ruimte voor het menselijke.”

Medewerkers en cliënten hebben heel veel geduld en energie

Dat er veel wederzijds respect is, hebben ze aan de lijve ondervonden. Ilse Vergauwen, algemeen coördinator opleidingsvorm 4, voegt toe: “In een gewone school zijn er volgens mij meer plagerijen. Het is vaak een grote verademing voor leerlingen die uit het reguliere onderwijs komen. Hier heeft iedereen wel één of ander probleem, dus er wordt niet zo hard op gefocust door anderen. Ook als leerkracht is het minder moeilijk om je leerlingen in het gareel te houden. Oké, de klas is meestal ook kleiner, maar het respect is des te groter. Geen zorgen, ze gedragen zich soms als echte pubers en da’s maar goed ook.”