Buitenlandse reis Amsterdam

Een verslag van Liza en Stijn uit het 7de jaar Organisatie-Assistentie

Om 7 uur ’s morgens vertrokken we richting Amsterdam. Eens aangekomen, was onze eerste stop de Portugees-Joodse synagoge. We hadden dit nog nooit van dichtbij gezien en waren onder de indruk. Binnenin vonden we het hoge, houten plafond en de lusters met échte kaarsen zeer speciaal.

Daarna volgde een koosjere lunch in het museumcafé. We aten er typisch Joodse broodjes. Nadat onze magen gevuld waren, gingen we mee met onze gids om ons een beetje te verdiepen in de Joodse geschiedenis. We leerden er meer bij over de Joodse feestdagen en tradities.

Na een goede nachtrust, vertrokken we richting het Nemo-museum. Het Nemo kan je een beetje vergelijken met Technopolis, een soort van wetenschapsmuseum dus. Héél leuk, want we mochten zelf kiezen welke activiteiten we uittestten.

Van al dat uittesten, krijg je natuurlijk honger, en die stilden we in de tapasbar Barca. Daarna gingen we wat shoppen in de Amsterdamse binnenstad met zijn bizarre winkeltjes en al even gekke straatjes. Omdat we het wat warm kregen, zochten we verkoeling op een bootje dat ons via de grachten door Amsterdam loodste. We sloten de dag af met een verfrissend drankje in de bar van onze hostel.

Onze laatste dag speelde zich af op het Museumplein, waar we het Van Goghmuseum bezochten. Omdat het enorm druk was, konden we niet zo veel schilderijen van dichtbij bekijken. Het bezoek duurde voor ons ook wat te kort. Maar wat we zagen – onder andere het bekende schilderij De Zonnebloemen – smaakte zeker naar meer.

Over smaak gesproken, na ons museumbezoek, aten we heel lekkere hotdogs en rustten we wat uit op een terrasje. Vooraleer we echt naar huis vertrokken, maakten we nog een groepsfoto aan het I Amsterdam-beeld in de stralende zon. Deze foto zal een mooie herinnering zijn aan een onvergetelijke schoolreis!